Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 8

Ny dag, ny vecka. 
Vaknade strax före 8. Skummade snabbt igenom mitt Facebook-flöde för att se om det hänt något nytt eller spännande under natten. Inget särskilt som drog min uppmärksamhet till sig där, så hoppade över till Messenger och tog några korta morgonkonversationer med vänner. 

Lattefrukost i vanlig ordning och sedan slog jag mig ner i soffan för att tänka igenom dagen och veckans "oskrivna blad" som ligger framför mig. Resan jag planerar att göra, kommer gå norr ut i detta avlånga land och jag hade tänkt ge mig av på torsdag, men skjuter upp den planerade starten till veckan efter midsommar. Anledningarna är flera. En av dem är att jag ska cykla, vilket i sig kanske inte är så märkvärdigt. Övernatta hade jag tänkt att göra i tält, inte så konstigt det heller kanske. Men när jag började se över den väg jag tänkt cykla, insåg jag att en del av turen går genom "vildsvin-land". Vildsvin är ett djur jag har respekt för och hur reagerar en flock vildsvin om de stöter på ett tält mitt i bökningsrundan under småtimmarna??? Ingen aning! 
Funderade en stund på alternativa lösningar, för jag inser att ligga på backen i de trakterna, med en tunn tältduk som enda skydd, inte känns särskilt lockande och dessutom lite skrämmande.
Hur högt är ett vildsvin? Google sa: ca 120 cm....
Sova i träd? Googlar vidare och hittar kanske den ultimata lösningen. Hängmatta med myggnät. Kollar recensionerna för produkten och de som inhandlat den verkar nöjda. Leveranstiden är dock 8-11 arbetsdagar.... Priset känns ok om man ser att det skulle vara en livförsäkring, så länge inga sömmar brister och man dunsar rakt ner i backen vill säga. Så valde att lägga en order och förhoppningsvis kan jag ge mig av efter dans runt midsommarstång, umgänge med goá vänner och annat som hör midsommarhelgen till. 

Tog en promenad till affären. Solen strålade och det var en behaglig värme. Köpte lite ägg, frukt och grönsaker. På vägen till kassan passerade jag en frysbox med glass. Tänkte unna mig en, men ångrade mig i samma stund som jag såg priset, 24:- för en glasspinne! Pratade i telefon under min inköpsrunda och fick tipset att kolla på paket-glass. Strosade stillsamt bort till nästa frys och till min stora lycka fanns min "pinne" i 4-pack för 35:-!! 

När jag kom hem packade jag ur matkassen, lade in 3 av 4 glassar i frysen, tog en bok under armen och tänkte avnjuta min glass ute i solen och läsa en stund.
På väg ut genom ytterdörren kom en av grannarna ut genom sin dörr, bärandes på lunchtallrik och kaffetermos.
Vi slog oss ner vid bordet på utsidan och började småprata lite. Strax där efter kom ytterligare en granne och slog sig ner. Det blev inte mycket läst, men jag blev bjuden på kaffe och ett mycket trevligt samtal.
Jag har inte bott i huset så länge och under vinterhalvåret när alla kurat inne, har samtal med grannarna varit begränsat till ett kort -Hej och eventuellt lite "väder och vind" när man mötts i trappan, så detta var en ny och trevlig upplevelse.   

En fin start på veckan.

Kommentarer