Stjärnklart och stilla sinne. Luften är kylig och i den mörka kvällen lyser stjärnorna i kontrast mot himlens svärta. Månen är på väg att bli full, och den är magnifik även när den delvis döljs av molnslingor vid horisonten. Det har varit en vacker kväll på många sätt. Det blev wok till middag och sedan samtal. Det där lite jobbiga samtalet, där man vill veta, men samtidigt är rädd för vad svaren kommer att bli. Vi kom en bit. Inte hela vägen, men det kanske man aldrig gör. Hursom, det blev en stilla, kravlös och känslomässigt ”mjuk” kväll, lite som att vara inbäddad i bomull. Att vara här och nu. Allt oftare lyckas jag vara i stunden utan att tankarna drar iväg, men när de gör det, kan jag ofta inta en betraktande ställning. Istället för att fastna i tankespinn och malande så kan jag ställa mig vid sidan av och se mina tankar, betrakta dem. Ibland ger det nya perspektiv, ibland kan jag se dem, acceptera dem och släppa dem vidare. Det skapar lugn och ro i sinnet.
en blogg om att släppa taget om det som är känt och tryggt, om att möta det okända, sina rädslor och våga utmana sig själv. En reseskildring och dagbok.