Vaknade tidigt, men gruset i ögonen talade om för mig att sömnen efter den sena kvällen igår, varit alldeles för kort, så vände mig bort från fönstret med den ljusa morgonhimlen och somnade om igen. Jag slumrade till och från och när ögonen kändes i fas med vakenheten i kroppen gick jag upp och förberedde en "brunch". Hyllorna i kylskåpet börjar gapa ordentligt tomma, men innan jag handlar nytt och fyller på, ska jag försöka göra slut på det jag har innan det förgås.
Det blev i vanlig ordning en ägglatte och i tillägg till den blev det smoothie gjord på den sista yoghurten, en liten skvätt vispgrädde, vars datum gått ut, men vid lukt och smaktest visade sig vara fullt gångbar. De sista lingonen från frysen och lite blåbär åkte också ner i mixern. Som krona på verket toppades brunchen med en solgul ingefärashot. Medan jag åt, eller drack snarare, lyssnade jag på Tegnells Sommarprat i P1 från tidigare i veckan.
Började plocka i en låda för att rensa och hittade då mina betyg från skolan, samt kursintyg på kurser jag gått genom åren. Plockade fram mitt CV, skrev om och skrev in och nu får det anses som klart. Det enda som saknas, är ett personligt brev, för att jag ska kunna kasta mig ut i jobbsök på allvar. Men det får vänta. I alla fall för stunden.
Men jag ska erkänna, jag skickade faktiskt iväg ett mail på vinst och förlust till en potentiell arbetsgivare (som inte har några tjänster ute) och bifogade mitt cv, men vad det blir av det återstår att se.
Pratade bort en stund med min mor i telefonen och sedan blev jag uppringd av ytterligare två vänner.
Korta samtal, men vi planerade in en tjejkväll på måndag, med övernattning. Det blir kul och något jag ser fram emot.
Middagsdags och jag lyckades fixa ihop en varm sallad av lite slokande grön sparris, paprika, färska champinjoner, en stump purjolök och en bit halloumi. Strimlade och skivade upp allt och stekte på det i het panna tillsammans med lite kryddor. Enkelt och hur gott som helst.
Så kom åskan, det blåste upp och ett kraftig skyfall från en himmel som öppnade sig, gav lite svalka.
Ovädret drog förbi lika fort som det kom, men det lämnade kvar behaglig klar och svalkande luft efter sig. Värmen har varit tryckande de senaste dagarna och trots åska och regn tidigare i veckan har den legat kvar som ett tungt täcke, men kanske att det blir lättare att sova i natt, när luften är lättare att andas.
Kommentarer
Skicka en kommentar