Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 1

Fortfarande några timmar kvar av denna dag, men om jag ska följa mina egna ord -Sova när jag är trött, äta när jag är hungrig och leva där emellan, så börjar det bli dags för min del att avrunda dagen.

Hur gick det då, denna första "ta dagen som den kommer"?
Jag vaknade, ganska sent för att vara mig, vid 7:30. 
Kände mig inte helt utvilad, men efter att jag dragit mig en stund bestämde jag mig ändå för att gå upp. Solen lyste starkt från en klarblå himmel. 

Jag är vanemänniska, man kan också kalla mig periodare, i alla fall vad gäller frukost. Jag äter samma frukost varje morgon. Flera veckor i sträck. Tills jag tröttnar och kommer på en ny. För tillfället är det Ägglatte (också kallad Fettkaffe av vissa) smaksatt med kanel och kardemumma som jag serverar mig själv varje morgon.
Efter frukosten röjde jag av i köket, vattnade blommor och började tänka...

......EKONOMI
Lönen i maj, den sista jag kommer få på väldigt länge, är redan halverad efter räkningar och diverse utgifter, så dags att fundera. Efter ett snabbt överslag jag gjort i samband med att jag fick beviljat tjänstledigheten och besked om att det inte blir något jobb med att sätta plant, hade jag ett litet hum om att mina sparade slantar på banken kommer täcka det nödvändiga utgifterna, men frågan är hur snålt jag behöver leva för att ha lite marginaler även efter 31/10.
Så bestämde mig för att juni månad blir en test. Jag ska leva billigt, ha extra koll på mitt matkonto och inte göra av med pengar på onödiga saker. (Vad som är onödigt kommer jag säkert få omvärdera många gånger om!) Att göra budget och ha koll på ekonomi är inte något som tillhör mina starka sidor. Jag brukar resonera att -Har jag pengar har jag pengar, är de slut så är de slut! och leva där efter. Lite osäker på om det skulle kunna funka i detta läget??! Så, nej. Här får jag ta det säkra före det osäkra och ta kontroll inför kommande månader.

Lunch för dagen blev korvgryta med broccolimos till ett portionspris av 28:-, tillsammans med frukost och planerat kvällsmål landar dagens måltidskostnader i runda slängar strax under 50-lappen.

Tillbringade några timmar i skogen under eftermiddagen. Höll mig i skugga under träden, men känner av tröttheten som solen och värmen för med sig.
Tidig kväll, men innan jag kryper ner för natten blir det lite te med tilltugg.

Kommentarer