Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste

Dag vet inte vilken i ordningen

Nya inlägg

Dag 262

Uppe med tuppen i ottan. Gjorde iordning frukost, packade matsäck och stuvade sedan in mig och sonen i bilen för att ta oss 20 mil norr ut till en pärla som alltid kommer ha en speciell plats i våra hjärtan. Lofsdalen. Skidåkning i härligt långa backar i varierad svårighetsgrad. I backen mötte vi upp min kusin och hans familj på eftermiddagen och åkte med dem några timmar. Trevligt. Vi hade en fantastisk dag i backen och var väldigt nöjda, både jag och sonen, när vi ganska trötta åkte hemåt igen.

Dag 261

Idag blev det en tur på sjön tillsammans med sonen. Ingen söndagsåkning utan idag satsade vi på motionsåkning. Så kul! Långfärdsskridskor och stavar känns verkligen som min grej nu när jag fått in tekniken någorlunda och fått flyt i åkningen. Jag tycker löpträning är skit trist och jag har inte hittat någon pulshöjande aktivitet som jag trivts med, men att fara fram över isen, få upp puls och värme är riktigt glädjefyllt. Andra aktiviteter som jag gillar är simning och restorative yoga, så nu tre helt olika former av träning men med en sak gemensamt. De känns mjukt för kroppen.  I morgon ska vi upp tidigt jag och sonen för att åka till ett av våra smultronställen på jorden, Lofsdalen. Förhoppningsvis blir det härlig skidåkning och som bonus kanske det blir några åk i backen tillsammans med min kusins familj som är där i veckan.

Dag 260

Sonen tog en längre sovmorgon och jag passade på att ta det lite piano. Efter att han ätit sin frukost (jag hade ätit tidigare) så drog vi på oss varma kläder för uteäventyr. Jag hade sett ett inlägg på FB med bilder från ett isslott i skogarna runtomkring, med en vag vägbeskrivning. Bilderna såg häftiga ut, så vi bestämde oss för att ge oss av på slottsjakt.  Jag hade ett litet hum om vart vi skulle och kollade upp möjliga vägar på gps’n.  Vi gjorde vad jag trodde, en felkörning, som istället visade sig vara ”rakt på” stället vi skulle till. Vi parkerade bilen i vägkanten och promenerade den kort biten upp i skogen till slottet. Det var vackert. Lite mindre än jag trott att det skulle vara, men ett fantastiskt konstverk. När vi fotat och beundrat klart åkte vi till skidbackarna vid Orsa Grönklitt för att se om det var trångt i lift och backe. Det var tomt i backen och liftköer existerade inte, så blir en tur i backen på onsdag eller torsdag för vår del. Det blir kul.

Dag 259

Sovmorgon och Alla hjärtans dag. Blev överraskad med rosor och favorit chokladen, chokladpraliner från Mora choklad, före frukost. Till frukost blev det röding och öring med kokt kall potatis och romsås. Hur gott som helst. Efter frukostbestyr, packade vi ryggsäckarna för utflykt. Skridskotur på Orsasjön, jag, sonen och älskling.  Vädret var fantastiskt, sol, vindstilla och någon enstaka plusgrad. Första gången jag testade på att åka långfärdsskridskor. Lite annan teknik och lite mer att hålla ordning på med stavar och dålig koordination än med vanliga skridskor, men efter två vurpor hade jag ändå fått hyfsad ordning på det och det var riktigt härlig åkning. Vi stannade till och fixade lite lunch. Korv och bröd, blåbärssoppa och kaffe. Så mysigt att sitta i den värmande solen och äta ute på sjön. När vi ätit färdigt packade vi ihop våra saker och åkte vidare. Den totala sträckan blev 16,5 km, innan vi var tillbaka vid bilen igen.  Hemma blev det middag i form av hämtmat och se...

Dag 258

Dags för sportlov. Hämtade sonen och vi for iväg norrut. Vi valde en lite längre, men i sällskap roligare väg, än den vanliga. Det blev många timmar i bil och samtal. Så fint att få ta del av sonens tankar kring livet och ha öppna samtal om känslor, mörker och det som är svårt och det som är ljust och enkelt. Varit en blandad samtalskompott under dagen med mycket värme och djup. Vi stannade till och åt lunch på vägen och när vi kom upp till Mora på kvällen blev det pizzamys med älskling och hans son.