Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 26

Att vandra genom staden en varm sommarnatt kan vara lite av en magisk upplevelse. Liv, rörelse, musik och glädje,

Jag vaknade tidigt i morse. Valde att inte somna om utan gick ner i tvättstugan och drog igång tvätten. Efter det gick jag iväg till återvinningen med skräpet och fixade ägglatte till frukost. 
Fram på dagen åkte jag hem till mina barn för att kolla över min cykel. Det krävdes en redig tvätt och luft i däcken, men den verkar fullt funktionsduglig. Blev bjuden på lite att äta och sedan hörde en kompis av sig och undrade om jag ville följa med henne och hennes vän på stan lite senare. 
Så istället för att åka hem direkt tog jag vägen om stan och mötte upp dem.  Min vän var hungrig och vi bestämde oss för att gå och ta en bit mat. 
Det varma vädret bidrog till att det det var fullsatt på varenda uteservering. Såklart! Så det blev till att sitta inne och äta. Där var vi å andra sidan helt själva.

Det blev en trevlig middag och roligt att göra en ny bekantskap. Min kompis vän var lättsam och rolig och vi fann varandra direkt. När middagen var uppäten och glasen tömda, gick vi ut i den ljumma kvällen. Vi gick sakta genom staden, tittade på folk och lyssnade på sorlet från musik och glada människor. Under vår vandring kom vi fram till ett torg där en gatumusikant spelade och sjöng (mest kärleksballader och "snyftare"). 
Vi slog oss ner vid foten av en staty som pryder torget och lyssnade på musiken. Det var lugnt, stilla, här och nu, väldigt mysigt och härligt.
Plötsligt säger min kompis "Det märks att vi börjar bli gamla. Vi väljer bort att gå på krogen med dricka och dans, för att istället sitta här på ett torg och lyssna på en trubadur med var sin flaska vatten i näven"

Om jag börjar bli gammal vill jag låta vara osagt, men oavsett min ålder vill jag fortsättningsvis ta mig tiden, att alltid njuta av här och nu.
 

Kommentarer