Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 13

Sol, sol, sol och värme. Idag har temperaturen legat runt 28 grader och vindarna har varit ljumma. Rena medelhavsklimatet. Vi hade inga direkta planer för dagen, men fyllde upp några flaskor med vatten och packade ner dem i en rygga tillsammans med en påse rostade salta-mandlar.  Det blev lite kringelikrokar med bilen innan vi fick den fantastiska idén att ge oss ut till havet lite spontant. På vägen stannade vi till vid ett apotek för att fixa solkräm och vägg i vägg med apoteket fanns en liten fiskbutik. Där inhandlades räkbakelse, havskräftor och en mango/chili-sås. 

Vi parkerade bilen vid vägs ände och sedan promenerade vi knappa kilometern ut till klipporna. Plötsligt dök där upp en spritt språngande naken man mellan stenblocken, (eller helt naken var han inte, han hade hatt). Lite fundersamma om vi råkat hamna i ett nudiststråk drog vi oss några hundra meter tillbaka och slog oss sedan ner på en slät klipphäll alldeles vid strandlinjen.
Drog av mig shorts och t-shirt och smörjde sedan in mig med den nyinköpta solkrämen, innan vi högg in på den lilla skaldjursbuffé vi dukat upp. Mango/chilisåsen var helt fantastiskt god till kräftstjärtarna. Det vi inte orkade äta upp lade vi på kylning i havet medan vi njöt av solen.

Hemkommen och avklädd för dusch råkade jag kasta en blick i spegeln. Solkrämen visade sig vara ytterst effektiv, men tydligen hade jag missat på några ställen... Personen på andra sidan spegeln såg ut som en polkagris med scharlakansfeber.


Kommentarer