Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från februari, 2021

Dag 262

Uppe med tuppen i ottan. Gjorde iordning frukost, packade matsäck och stuvade sedan in mig och sonen i bilen för att ta oss 20 mil norr ut till en pärla som alltid kommer ha en speciell plats i våra hjärtan. Lofsdalen. Skidåkning i härligt långa backar i varierad svårighetsgrad. I backen mötte vi upp min kusin och hans familj på eftermiddagen och åkte med dem några timmar. Trevligt. Vi hade en fantastisk dag i backen och var väldigt nöjda, både jag och sonen, när vi ganska trötta åkte hemåt igen.

Dag 261

Idag blev det en tur på sjön tillsammans med sonen. Ingen söndagsåkning utan idag satsade vi på motionsåkning. Så kul! Långfärdsskridskor och stavar känns verkligen som min grej nu när jag fått in tekniken någorlunda och fått flyt i åkningen. Jag tycker löpträning är skit trist och jag har inte hittat någon pulshöjande aktivitet som jag trivts med, men att fara fram över isen, få upp puls och värme är riktigt glädjefyllt. Andra aktiviteter som jag gillar är simning och restorative yoga, så nu tre helt olika former av träning men med en sak gemensamt. De känns mjukt för kroppen.  I morgon ska vi upp tidigt jag och sonen för att åka till ett av våra smultronställen på jorden, Lofsdalen. Förhoppningsvis blir det härlig skidåkning och som bonus kanske det blir några åk i backen tillsammans med min kusins familj som är där i veckan.

Dag 260

Sonen tog en längre sovmorgon och jag passade på att ta det lite piano. Efter att han ätit sin frukost (jag hade ätit tidigare) så drog vi på oss varma kläder för uteäventyr. Jag hade sett ett inlägg på FB med bilder från ett isslott i skogarna runtomkring, med en vag vägbeskrivning. Bilderna såg häftiga ut, så vi bestämde oss för att ge oss av på slottsjakt.  Jag hade ett litet hum om vart vi skulle och kollade upp möjliga vägar på gps’n.  Vi gjorde vad jag trodde, en felkörning, som istället visade sig vara ”rakt på” stället vi skulle till. Vi parkerade bilen i vägkanten och promenerade den kort biten upp i skogen till slottet. Det var vackert. Lite mindre än jag trott att det skulle vara, men ett fantastiskt konstverk. När vi fotat och beundrat klart åkte vi till skidbackarna vid Orsa Grönklitt för att se om det var trångt i lift och backe. Det var tomt i backen och liftköer existerade inte, så blir en tur i backen på onsdag eller torsdag för vår del. Det blir kul.

Dag 259

Sovmorgon och Alla hjärtans dag. Blev överraskad med rosor och favorit chokladen, chokladpraliner från Mora choklad, före frukost. Till frukost blev det röding och öring med kokt kall potatis och romsås. Hur gott som helst. Efter frukostbestyr, packade vi ryggsäckarna för utflykt. Skridskotur på Orsasjön, jag, sonen och älskling.  Vädret var fantastiskt, sol, vindstilla och någon enstaka plusgrad. Första gången jag testade på att åka långfärdsskridskor. Lite annan teknik och lite mer att hålla ordning på med stavar och dålig koordination än med vanliga skridskor, men efter två vurpor hade jag ändå fått hyfsad ordning på det och det var riktigt härlig åkning. Vi stannade till och fixade lite lunch. Korv och bröd, blåbärssoppa och kaffe. Så mysigt att sitta i den värmande solen och äta ute på sjön. När vi ätit färdigt packade vi ihop våra saker och åkte vidare. Den totala sträckan blev 16,5 km, innan vi var tillbaka vid bilen igen.  Hemma blev det middag i form av hämtmat och se...

Dag 258

Dags för sportlov. Hämtade sonen och vi for iväg norrut. Vi valde en lite längre, men i sällskap roligare väg, än den vanliga. Det blev många timmar i bil och samtal. Så fint att få ta del av sonens tankar kring livet och ha öppna samtal om känslor, mörker och det som är svårt och det som är ljust och enkelt. Varit en blandad samtalskompott under dagen med mycket värme och djup. Vi stannade till och åt lunch på vägen och när vi kom upp till Mora på kvällen blev det pizzamys med älskling och hans son. 

Dag 257

Varit en natt med få timmars sömn. Det tog lång tid innan jag kunde komma till ro och somna och sedan vaknade jag tidigt och hade svårt att somna om. Älskling ringde när han var på väg till jobbet och jag bestämde mig för att gå upp och göra frukost. Medan jag drack min ägglatte, läste jag äntligen ut den första kursboken och kunde börja med den 3:e. Läste de fyra första kapitlen och ligger i fas med bok och lektionsplanering. Bok nummer två, läser jag parallellt. Sonen kom förbi och hämtade lite varma kläder och plockade fram saker jag skulle packa ner inför morgondagen. Jag ska hämta honom och lite mer packning hemma hos hans far i morgon bitti. Senare på eftermiddagen kom dottern och vi åt middag tillsammans. Det var fint att träffa henne en stund. Det var ett tag sedan vi sågs och nu dröjer det ett tag tills nästa gång eftersom jag och sonen blir borta en vecka. Nu är det dags att släcka ner så jag är någorlunda utvilad när det är tid för morgondagens körning. 

Dag 256

Idag åkte jag hem. Trist att lämna älskling och det vintervackra Dalarna. Blir dock bara två nätter hemma. På lördag packar jag och sonen in oss i bilen för att tillbringa hans sportlovsvecka i Mora. Härligt!

Dag 254

Idag har största delen av dagen gått åt till att läsa. Snart färdig med första kursboken av fem.  Det blev en promenad också. Kallt, men sol och klarblå himmel. Härligt!

Dag 253

En fin och trevlig dag till ända. Jag började dagen med sovmorgon och sedan åt jag min frukostgröt i lugn och ro. När klockan närmade sig halv elva, bytte jag om och promenerade in till stan. Jag var lite tidig till mötet med min gamla klasskamrat, som jag bestämt träff med kvart över elva, så tog en sväng in i bokhandeln. Det blev en riktigt trevlig lunchfika och tiden sprang iväg fort. Min klasskamrat hade ett annat möte inplanerat och när vi skiljdes åt bestämde vi oss för att ses snart igen. Jag promenerade hemåt och tog vägen förbi älskling på hans jobb. Därefter gick jag till affären och gjorde lite inköp till middagen. Hittade en fyndlåda med 2 kg blandade grönsaker för 20:- som fick följa med hem.  Hemma lagade jag middag som var klar när älskling kom hem. Han skulle varit iväg på rep ikväll, men det blev inställt. Istället tog vi en tur till sportaffären där han skulle lämna tillbaka ett par skor. Själv kom jag ut med 3 par merinoullsockar som jag fyndat för 99:-

Dag 252

Sovit drömlöst i natt. Första natten efter flera, med intensiva och klara drömmar. Upplevde att jag sovit djupt och tungt som en gråsten men var väldigt trött när jag vaknade och under hela förmiddagen. Efter lunch bestämde vi oss för en skidtur i Koppången. Vi packade ner varm blåbärssoppa, rostade mandlar och choklad i ryggsäcken innan vi gav oss iväg. Efter bilresan på ca fyra mil var vi framme vid parkeringen. Vi snörade på oss pjäxorna och sedan gav vi oss ut i den vilda naturen.  Det var en magisk upplevelse. Snön var meterdjup och låg tung på trädens grenar. De snötäckta träden såg ut som snöskulpturer och det var som att komma in i ett sagolandskap. Trots att det stod endel bilar på parkeringen, mötte vi endast ett fåtal människor och upplevelsen var att vi var ensamma i vildmarken. Vi stannade till vid en slogbod (ett fast vindskydd) och  bytte ut våra småsvettiga tröjor mot torra, innan vi hällde upp rykande varm blåbärssoppa och njöt av utsikten över den snöklädda m...

Dag 251

Lördag och sovmorgon. Vi hade tänkt att åka lite skidor under dagen och ta med oss lite korv att grilla. Istället blev det skoteråkning. En härlig dag med kaffe, blåbärssoppa och grillad korv till lunch. Mysigt!

Dag 249

En bra dag på många sätt. Det gäller att finna de små glädjorna i livet, så blir det både enklare och roligare att leva. Kärlek och hjärtevärme i kylig, gnistrande vinterlandskap. Amazing!

Dag 246

Den här planeten behöver folk med drömmar, visioner och framtidstro. Folk som inte ger upp eller ger efter för rädsla. Vår jord behöver människor som håller hoppet och ljuset i en tid av oro. Våga tro, be och håll ljuset inom dig, högt som en fackla i mörker. Var kärlek.