Sakta så har jag vänt lite på dygnet och känner mig inte helt i fas. Somnar senare, med följden att jag vaknar sent. Samtidigt är jag trött på kvällen och skulle egentligen utan problem kunna somna tidigt.
Blev en ganska sen frukost idag och när den var uppäten gav vi oss iväg ut, utan något specifikt mål för dagen. Hav och fiske stod på önskelistan. Hade kaffe med oss, men stannade till vid affären och köpte varsin sallad och en dricka. Kollade kart-appen och hittade ett ställe som såg bra ut för lunch och fiske. Dessvärre hade vi missat en bom och att stora delar av området är avspärrat för allmänheten, så bara att kolla upp en ny plats och åka vidare.
Efter kik på kartan och lite letande, hittade vi en udde där vi slog oss ner för att äta vår sallad. Luften var varm och kvav. Över det stilla vattnet och bort mot horisonten tornade mörka moln. När vi ätit färdigt plockade vi fram våra spön och kastade ett par kast innan regndroppar började falla. Blev att raskt plocka ihop och gå tillbaka till bilen. Vi bestämde att vi skulle åka till en annan vik, där det fanns en parkering alldeles vid vattnet, för att dricka kaffe. Vi körde några hundra meter och lika snabbt som regnet kom, slutade det.
Framme vid nästa vik var det uppehåll och vi bestämde oss för att dricka kaffet på klipporna. Vi tog med oss spöna ut också, utifall att...
Kaffet intogs med utsikt över ett klart och blankt hav där tången sakta rörde sig under vattenytan. I bakgrunden mullrade åskan, vilket inte tycktes bekymra krabborna som skymtades när de tog sig fram på botten mellan stenar och tång.
Vackert och härligt. Svensk sommar är underbar.
Det drog i "fisketarmen" och när kaffet var urdrucket åkte spöna fram. Älskling fick ett napp på första kastet men var inte helt med och tappade fisken efter att den gjort en snygg liten båge ovanför yta.
Ingen fisk, men ändå lycka.
På väg tillbaka till bilen gick jag barfota och njöt av att känna de ganska sträva klipporna under fotsulorna. När vi packade in grejorna öppnade sig himlen och regnet, ackompanjerat av åskans dån, föll i stora, tunga droppar från grå himmel.
Kommentarer
Skicka en kommentar