Ytterligare en dag har passerat i min "ta dagen som den kommer" tillvaro. Jag börjar bli veckovill och det är tur att jag har teknik som talar om för mig vilken veckodag det är.
Jag vakade ganska tidigt trots att det blev en sen uppdatering av bloggen igår och lite svårt att somna när jag loggat ut. Jag gjorde frukost och hamnade i soffan. Satt och tänkte över hur jag vill ta mig vidare i livet och detta resulterade i ett blogginlägg om kärlek, som du kan läsa här under.
Flow summit börjar gå mot sitt slut och jag ville passa på att se något mer föredrag innan det är över. Jag kollade in dagens talare och fastnade för en video om Mindfulness - medveten närvaro.
Senare på eftermiddagen ringde en vän. Hon är i en fas där hon återhämtar sig och håller på att komma tillbaka från utmattning. Under samtalet säger hon, "Vet du, plötsligt så känner jag doften av gräs. Det var många år sedan senast som jag kände dofter i naturen. Jag ville hela tiden ha något att se fram emot, det var en flykt, jag var aldrig här och nu och det gjorde att jag missade allt som är."
I de få meningarna klargjorde hon allt om vad mindfulness står för och hur viktigt det är för alla våra sinnen att vi lever här och nu och inte i det förflutna eller framtiden. Hennes ord berörde mig djupt och jag vill dela dem här.
Den sena och korta natten tog på eftermiddagen ut sin rätt, så jag kapitulerade för tröttheten, bäddade ner mig och sov i några timmar. När jag vaknade hade det börjat skymma lite och jag var fortfarande inte helt pigg utan bestämde mig för att runda av dagen med dusch och nattmål bestående av te och hembakt fröknäcke.
Igår plockade jag fram tvålen med doft av barrskog att använda för handtvätt i badrummet, den löddrade mjukt och att den svaga doften verkligen var skog och barr gick inte att miste på.
Inför kvällens hårtvätt vacklade jag en stund mellan Rasul & Ringblomma och Nässla &Björk, men tillslut föll valet på den sist nämnda. Tvålen gav ett rikligt mjukt, härligt lödder som var lätt att fördela ut i håret och massera ner till hårbottnen. Tvättade håret två gånger och använde en peelande svamp i kombination med tvålen över kroppen. Jag har långt, tjockt och tungt hår. Det första jag märkte när jag kramat vattnet ur håret med en handduk var hur lätt och luftigt håret kändes, inte alls så tungt och platt som det brukar efter schampo och balsam. Det var också lätt att reda ut. Mina för stunden ganska slitna toppar brukar trots balsam trassla sig efter tvätt, men nu kunde jag reda ut håret med fingrarna. Upplever också att håret torkar snabbare än vanligt. Såhär en timme efter dusch brukar håret fortfarande vara ganska blött, nu är det bara lätt fuktigt. Får se i morgon om det är något som påverkar kvalité och struktur i någon riktning. Blir också spännande att se vad det gör för håret på längre sikt.
Avslutar kvällen i stillhet, känner tacksamhet över allt som är gott i livet...
Kommentarer
Skicka en kommentar