...ett utryck, eller koncept jag stötte på för många år sedan i boken Yoga med Malin, av Malin Berghagen, men det är först nu, som jag på riktigt tagit det till mig i min vardag.
”Gör det direkt, så samlas det inte på hög” - ”Varför göra det idag som jag kan göra i morgon (någon annan dag, eller inte alls)?” Uppmaning från min mor - uppskjutande från mig.
Att skjuta saker framför mig, ett beteende jag tog med mig vidare i livet. Allt lades på hög till senare tillfälle. Ibland fick jag ett tokryck, gick fram som en duracellkanin för att få lite ordning i kaos, men högarna flyttades bara runt och blev på något vis kvar. Måsten hängde över mig som ett damoklessvärd och stressen låg på en konstant hög nivå, vilket gjorde mig matt och orkeslös. Moment 22. Jag visste att jag hade saker som var tvungna att fixas, jag orkade inte. Att vila sig i form fungerade inte, då bara tanken på allt som måste göras, tröttade mig mer....
Senhösten/vintern 2018 när jag flyttade till husvagnen, var hjärnan och livet kaos. Det lilla formatet, som husvagnen bjöd, blev till en omslutande bubbla. En bubbla där jag kunde dra mig tillbaka, landa och finna en form av lugn och ro. Liten yta, minimalt med saker och var sak på sin plats gav mig andrum. Yttre ordning underlättar för ett inre kaos att komma till ro och skapa lugn i känslor och tankar.
Under ett par månader levde jag där i min bubbla. Jobbade, kom hem, åt och sov. Enkelheten, (eller enkelt och enkelt beror på hur man ser det), gjorde att den vardagliga stressen över städ, matlagning, disk och andra måsten mattades av och jag fann gradvis ett lugnare tempo, en takt där jag höll jämnare steg med livet.
Givetvis går livet upp och ner och perioder av stress infinner sig med jämna mellanrum. Skillnaden idag är att jag inte låter den golva mig, utan det är mer hanterbart. Att ”lämna i skönhet” har blivit en stressreducerade faktor som stärker mitt välmående och minskar risken för att mina stressorer slår i taket.
I min utbildning ingår mindfulness, medveten närvaro, som en viktig del i stresshantering, för god hälsa och välbefinnande. En av våra första uppgifter/utmaningar, var att välja en vardagssyssla och göra den i medveten närvaro. Jag valde att diska. Att diska mindfulness, vad är det? Att diska utan andra tankar, att vara här och nu. Känna doften av diskmedel, föremålen du håller i handen, det varma vattnet, se hur diskmedlet skummar och hur det lämnar porslinet när disken sköljs av...
I dimman av hjärnskakningen, som var färsk vid tiden för uppgiften, var de en lagom utmaning. Istället för att samla disken på hög, tog jag tag i det direkt efter varje måltid. När jag är ensam blir det inte mycket disk, så ingen betungande uppgift i sig. Jag märkte dock snart att detta gjorde något med mitt välmående. De korta stunderna av fokus på nuet och tillfredsställelsen när disken var klar, gjorde att jag kunde vila eller ägna mig åt saker jag tycker om att göra, utan tanken på att ha en disk som väntar, ett måste.
Att lämna i skönhet, dök upp som en strof ur mitt minne och blev en del i min vardag. Alla dessa små vardagliga göror, som var för sig inte är så ansträngande, men som tillsammans bildar berg av måsten att bestiga om man lägger det på framtiden. Så många mentala hinder som undviks, om de görs med en gång. Att diska ur kaffemuggen direkt istället för att ställa den på hög tills senare, att lägga rätt täcket på sängen eller skjuta in stolen när jag lämnar matbordet, små detaljer som var för sig kan verka betydelselösa, men som tillsammans bidrar till en helhet av intryck, som bringar inre kaos eller ett lugnt sinne.
Jag har aldrig varit pedant. Jag har haft mycket saker, högt, lågt och överallt. Idag inser jag att mitt inre mående och min yttre miljö, hänger ihop. Mitt inre speglar sig i den yttre miljön och för mycket saker och visuella intryck gör det svårt för mig att känna lugn och harmoni inombords.
Jag drar mig lite för att åka hem. I min lägenhet råder ett måttligt kaos av kartonger fyllda med prylar som jag inte riktigt vet var jag ska göra av i brist på förvaring. Det blir att ta tag i det och rensa. För vad ska jag med alla grejer till? Har tillbringat några dagar i husvagnen och landat i det lilla. Jag behöver inte mer än så. Tak över huvudet, mat för dagen och några få saker som väcker glädje i själen.
I morgon är det dags att fara hem. Jag plockar undan i vagnen och lämnar i skönhet... Då står den redo att kärleksfullt och inbjudande ta emot mig när jag kommer nästa gång....
Idag, första höstdagen i almanackan och jag slås av hur mycket vi har att lära av Moder Jord och vår natur. Sommaren lämnar i skönhet där hösten tar vid. Färgsprakande, vacker och stillsam, leder den oss varsamt vidare för en stunds vila under årets mörka tid. Att lämna i skönhet ger sinnesfrid och tid för återhämtning. Balans skapad mellan aktivitet som sjuder av liv, tid för sömn och vila, där hämtas energi och entusiasm för att möta en ny stund, en ny vår.
Kommentarer
Skicka en kommentar