Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 100

Oj, nu blev det tresiffrigt. Etthundra dagar. Vart tog de vägen?

Vaknade och gjorde iordning frukost som jag och älskling åt tillsammans innan han for till jobbet.
Jag läste en stund, medan jag drack färdigt kaffet. Sedan tog jag tag i disk och blomstervattning inne i huset till älsklings mamma.

När det var klart drog jag på mig kläder för skogen och for iväg för att plocka lite lingon.
Hittade ett ställe som hade bra med bär. Jag gick där och repade lingon med bärplockare och tänkte på våran fantastiska allemansrätt och möjligheten att fritt fram plocka vad naturen ger, medan jag så sakteliga fyllde upp min hink.

Attraktionslagen, du får tillbaka det du sänder ut.
Medan jag gick där, helt ensam, i skogen for tankarna iväg. Tänk om det skulle komma en annan bärplockare och ta min hink som stod en bra bit längre bort. ”Nog för att allemansrätten gäller i skogen, men man får minsann inte ta det som någon annan plockat”. Jag gick där och kände att jag blev lite uppretad. När min bärplockare var full gick jag bort till hinken och hällde  över bären i den. 
Då välter hinken, som stod lite dumt placerad i en sluttning och alla bären far ut och rullar iväg ner för slänten. Jag börjar ösa i dem i hinken så gott det går, men många bär har rullat iväg och gömt sig i dikesgräset. Då blir jag full i skratt. Universum sänder tillbaka det du skickar ut. Jag hade ju gått och muttrar en bra stund över de ”stulna” bären, vilket innebar att jag förlorade dem, även om det nu inte var en annan bärplockare som roffat åt sig.
Jag tackade universum för påminnelsen, talade om att jag fattat poängen. Jag skrattade när jag tog hinken med reducerat bärinnehåll för att gå vidare. 
Bara 20 meter längre bort fann jag ett ställe där marken var täckt av lingon. Där kunde jag plocka tills hinken var lagom full och jag helt nöjd.

Tog en snabbkoll efter lite svamp på ett ställe där vi plockat tidigare i veckan. Hittade trattkantareller och fick ihop så pass många att det räckte till en kvällsomelett för två och några frukostmackor i morgon bitti.

Rensade lingonen och det blev 3,7 liter som stoppades i frysen.

Haft en riktigt härlig dag och önskar att livet alltid skulle kunna vara så här enkelt och glädjefyllt. I det enkla bor det vackra, livet behöver inte vara mer än såhär....

Kommentarer