Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 110

Meditation, något jag länge tänkt borde bli en del i min vardag, men som jag hela tiden glömmer bort tills jag kommer på det igen. Meditation är träning och precis som med vilken träning som helst är det största hindret att komma igång och börja, det gäller att skapa rutin.

Jag har funderat på hur jag ska få in meditation som en daglig rutin, jag har ju egentligen all tid i världen, men ändå ”aldrig tid” att meditera. 

De senaste dagarna har jag vaknat runt halv sju och legat kvar i sängen, kollat FB, Insta och surfat runt lite i dryga timmen innan jag gått upp och satt på kaffe.
Idag bröt jag rutinen och gick upp direkt. Jag satte på kaffebryggaren och plockade fram matta, kudde och filt och parkerade mig i meditationsställning medan jag väntade på att kaffet skulle rinna ner. 
Tyst meditation är svårt och det gick väl sådär, men jag kände mig mer klar i huvudet när jag reste mig upp från golvet än jag brukar när jag stiger upp ur sängen efter morgonsurf, så kanske är det ett bra sätt att starta dagen. Då får jag det gjort och slipper känna att jag har  måsten hängande över mig.

Det finns ju faktiskt inga måsten, men jag har en oro för att fastna i ett ekorrhjul fullt av stress när jag väl börjar jobba igen. Att träna olika meditationstekniker nu när jag befinner mig i ro, gör att jag lättare kan plocka fram dem som ett lugnande verktyg i en eventuellt stressad vardag senare. I förebyggande syfte är det ändå något jag vill göra, även om och när det tar emot. Så nu är planen att starta varje morgon med någon form av meditation.

Drack mitt kaffe och plockade ihop lite saker jag skulle ha med mig till älskling. Klockan 10 packade jag och dottern in oss i bilen för att åka norrut. 
Dottern skulle släppas av i Karlstad och där ska jag även plocka upp henne på vägen hem på måndag.
Vi gjorde några stopp på vägen och det tog oss ca fem! timmar att ta oss de ca 25 milen dit och sedan hade jag ytterligare tre timmar att köra. Det var en trevlig tur. Mysigt att ha en dag med dottern även om det var på resande fot.

Kvällen har jag och älskling tillbringat i husvagnen. Till fredagsmys blev det lite ”plockmat”. Kycklingklubbor, fläskfilé, tomat, gurka och ostfyllda paprikor var en del av det som dukades fram.
Ett fint avslut på veckan och en bra start på helgen.

Kommentarer