Dag 1, Roadtrip 2020
Både jag och sonen hade sovit lite dåligt under natten, men ändå lyckades vi komma iväg någorlunda tidigt. 9:12 rullade bilen ut från parkeringen.
Första stoppet blev ett spontan-stopp vid Ättehögskullen, ett gammalt gravfält. Det låg uppe på en kulle och det var en brant stigning upp, men vi knatade på. Väl uppe på gravfältet hade vi milsvid utsikt och den största resta gravsten var närmare 4 meter hög och nött av tidens tand.
Vi åkte vidare och stannade till vid en mack för att fylla på med lite kaffe och något mättande, innan vi kollade upp vidare resväg norrut.
Vi stannade till vid Högsäters kyrka. Den var ganska stor och maffig. Turen gick vidare och vi åkte förbi ett stinkande pappersbruk, vilket senare ledde till att det inhandlades en doftsko till bilen, vid nästa stopp.
Där köpte vi också glass till halva priset som fick åka med i kylbagen för att ätas som efterrätt till lunchen.
Lunchen bestod av rödbetsknäcke med lax och romsås och åts vid sjökanten på en camping vi åkte förbi i de djupa Värmlandsskogarna.
Mysigt.
Efter vad som kändes som en evighetslång körning på smala grusvägar kom vi fram till dagens ”huvudmål” Ivanssons Bilskrot i Båstnäs.
Det var en annorlunda upplevelse. Bilar på hög mitt i skogen, sönderrostade och täckta av mossa.
Vi funderade en stund på vart vi skulle övernatta och bestämde oss tillslut för Torsby Camping.
På Ica i Torsby handlade vi korv och morgondagens picknick. Fick inhandla en ny kylväska också, då den gamla gick ”mitt itu” idag vid lunchen.
Framme på campingen blev vi väl mottagna och fick sätta upp vårt tält på valfri husvagnsplats nära servicehuset, för att slippa gå så långt nu när det knappt finns några gäster.
Fram med det nyinköpta tältet. Lätt som en plätt att sätta upp, det var ju exakt som det gamla.....
Eller inte. Det var några ynkans detaljer som skilde sig åt vilket skapade lite huvudbry.
Jag hade kollat igenom instruktionerna hemma, men då det verkade vara lika lämnade jag kvar dem på köksbordet. Efter att vi vridit rätt spännena i innertältets hörn löste det sig och vi fick rest tältet utan ytterligare problem.
Kvällsmålet tillagade vi på stormkök och nu när jag känner mig lite tryggare med gasol i miniformat, kanske jag vågar mig på gasolen i husvagnen någon gång i framtiden. Stekt korv i tunnbröd med ketchup och senap blev serverat.
Efter mat och disk, bäddade vi ner oss i sovsäckarna för natten och nya äventyr i morgon.
Låter mysigt 😀!
SvaraRadera