Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 42

Vaknade strax efter halv åtta. Låg kvar och drog mig en stund innan jag gick upp för att fixa frukost.

Idag blev det en biltur ut i Orsa Finnmark med ganska många stopp. Vi stannade till vid Noppikoski och kollade på vattenfallet i Ore älv. Sedan bar det av in i de djupa skogarna, för att se gamla finnbyar och lära oss lite mer om dess historia. Vi åkte genom Tjäderåsen och vidare till Finnberget, där vi stannade till för att äta vår matsäck. Tunnbröd, rostbiff, potatissallad, tomater och kaffe. Av Finnberget var det inte mycket kvar av den gamla bebyggelsen, men läget och utsikten var otroligt vacker.

Vi åkte vidare norrut upp till Fågelsjö. Där köpte vi varsin glass och kikade in genom fönstren på Gammelgården, Huset bortom åa. Vi kom en halvtimme efter dagens sista guidade tur, så en fönstertitt var det vi fick nöja oss med.

På hemvägen passerade vi Myggsjö, Untorp och Näckådalen. Fina byar med egen charm.

Det blev en nätt liten runda på närmare 30 mil
och cirka 10 timmar. De flesta milen kördes på grusväg och på turen mellan Noppikoski och Näckådalen mötte vi inte fler bilar än man kan räkna på en hand. Lätt att hålla avstånd till andra i dessa tider, med andra ord.

Efter en lång dag är jag trött men skönt avslappnad och det känns som livet är påväg tillbaka efter allt som varit under våren. 

Kommentarer