Roadtrip dag 7
Vaknade tidigt, redan vid 6:30. Det var immigt och fukt på rutorna, men de sparsamt öppnade bilrutorna bidrog till behaglig luft i bilen och sovsäckarna höll en god temperatur, trots att termometern visade på 6 grader.
Vi gjorde oss snabbt i ordning och lämnade rastplatsen före sju. Dagens resa skulle gå över Vildmarksvägen och det visade sig att vi bara hade någon kilometer att köra innan vi skulle svänga av 45:an för dagens äventyr.
Vädret kunde varit bättre, men regn har väl sin charm det också. När magarna började kurra och signalera att det var dags för frukost, stannade vi till på en rastplats med utsikt över en sjö och åt tunnbrödsrullar med mjukost. Till det drack vi vårt sista medhavda vatten och fick sedan öppna upp några läsk.
När vi ätit klart körde vi vidare och stannade till vid några forsar för fotografering. Vi kom upp mot Stekenjokk och såg två större renflockar som betade i närheten av vägen, på de stora vidderna av kalfjäll som bredde ut sig runt oss.
När vi lämnade Stekenjokk bakom oss, lämnade vi också Lappland och passerade gränsen till Jämtland.
Vid Gäddede fyllde vi på tanken och gjorde en avstickare, ca 3 mil tur och retur, till Hällingåsfallet.
Det var en magisk upplevelse. Vatten som föll fritt 43 meter och vattenröken som hängde i luften. Otroligt vacker och rofyllt för själen.
Det märks att jag börjar bli lite mör efter all bilkörning. Idag fick jag stanna till tre gånger för små powernaps på 20-30 min för att orka köra.
Vi stannade till i Östersund för att äta ett kvällsmål på Mc Donalds. Sonen fick tag på sin storebror som bor i krokarna och vi fick komma dit för övernattning.
Det blev en lång men mysig kväll/natt med sagoläsning, fina samtal och bebismys innan vi kröp i säng.
Ett härligt avslut på en fin dag.
Kommentarer
Skicka en kommentar