Roadtrip dag 5
Tog en välbehövlig sovmorgon. Vaknade först runt sju. Jag hörde regnet vräka ner utanför husvagnen och tänkte att det var lika bra att somna om. Vi skulle ändå inte komma iväg och göra något i det väder som var för stunden.
Vaknade igen strax före tio. Regnet hade avtagit men det kom skurar då och då.
Efter att vi ätit en sen frukost bestämde vi oss för en biltur mot Abisko och norska gränsen. Om vädret blev bättre kunde vi alltid stanna till och kliva ur bilen och gå en liten sväng.
Vi kom iväg först efter klockan ett, men med tanke på vädret så blev det en bra tid i alla fall.
Vi tog E10 från Kiruna mot Narvik. En väg som bjuder på vackra vyer genom landskapet. Snösmältningen håller på och trots att vi är i slutet på Juli är vårfloden ännu inte över här uppe.
Vi stannade till i Björkliden för ett toabesök och ett försök att se Lapporten, vilket var omöjligt idag med dimma och tunga moln som slukade bergstopparna. Efter Björkliden åkte vi vidare till Norska gränsen för att se hur det såg ut. På Norska sidan stod polis och stoppade alla fordon. Känslan var lite overklig.
När vi kände oss färdiga med ”gränsbevakningen” åkte vi tillbaka mot Kiruna.
Det var molnigt men uppehåll så vi bestämde oss för att försöka oss på en vandring upp till Trollsjön, i värsta fall kunde vi ju alltid vända. Vi började gå upp för fjället och de låga molnen skapade spännande upplevelse genom att ibland dölja bergsväggar och toppar, till att driva helt förbi och blotta ett fantastiskt landskap.
Vi gick de sex kilometrarna upp till sjön och bitvis var det lite tunga partier att ta sig fram över, men väl uppe var det värt all möda.
Sjön låg stilla, omringad av klippväggar och isen fortfarande på sina ställen.
Vattnet är rent och klart och det är en härlig turkos lyster i vattnet. Kan inte med ord beskrivas utan måste upplevas på plats.
Det blev en fin och härlig tur trots att vi inte klarade oss helt från regn, så lite blöta och ganska möra efter totalt 12 km vandring, satte vi oss i bilen för att åka hemåt.
Klockan var sen och magarna hungriga. Vi svängde förbi en pizzeria och köpte med oss pizza som nattamat.
Det var långt efter midnatt, när vi äntligen ätit färdigt, tagit en dusch och kunde bädda ner oss för natten i husvagnen.
I morgon är det en ny dag och jag och sonen vänder söder ut för nya äventyr.
Kommentarer
Skicka en kommentar