Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 40

Vaknade åtta nollnoll, prick.
Startade dagen med en kortare promenad på ca 2 km.
Tillbaka i husvagnen blev det lite av en lyxfrukost, äggröra, bacon och smoothie gjord på avocado, banan och apelsin-morot-ingefärajuice. Riktigt gott.

Efter frukost drog vi på oss friluftskläderna. Vi hade planer på att åka till Styggforsen, ett vattenfall i Rättviks kommun. På vägen dit gjorde vi stopp för lite fiske och hjortron-span. Inget napp och hjortronen verkar dröja innan de blir mogna, så vi fick åka vidare tomhänta.

Vi gjorde också stoppa vid Ore och Boda kyrkor. I Ore kyrka träffade vi på en guide som berättade både om kyrkan och ortens historia. Han var pratglad och det hela var lite småtrevligt.

Framme vid Styggforsen åt vi lunch. Jag tog en Räkmacka LCHF. Den var perfekt och jag blev alldeles lagom mätt. 
När vi ätit klart tog vi stigen ner mot forsen och gick sedan upp längst med Getryggen, en bergskam som har ett väldigt speciellt utseende, till fallets högsta punkt. En bro ledde oss över fallet och sedan gick vi längst med fallet ner på andra sidan. En fin tur och ganska lättvandrat. 

Efter Styggforsen på vår väg hemåt stannade vi till vid Solberga kalkbrott. Där hittade vi fossiler i stenmassorna som låg vid foten av det brutna kalkberget.

Dagens rundtur avslutades med ett besök vid dalahästtillverkningen i Nusnäs. Jag hade tänkt köpa mig en kaffemugg med dalahästmotiv, men muggen jag ville ha fanns inte, så får vänta med den.

Varit en helt fantastisk dag, med upplevelser av många olika slag och nu när den är över, kommer tröttheten som ett brev på posten. 
En skön trötthet, inte av stress och utmattning, utan mer av ”Det har varit en bra dag, men nu måste kroppen vila”.

Kommentarer