Roadtrip 2020, dag 9. Hemma igen.
Jag vaknade till vid 8:30 men somnade snabbt om. Vaknade igen en timme senare och bestämde mig för att gå upp och fixa lite kaffe och frukost.
Sonen som sov i soffan, var svårväckt och jag lät honom sova, medan jag åt min egen frukost och drack kaffet i stillhet. Älskling var kvar ute på vägarna och försökte ta sig hem med krånglande bil och husvagn på släp. Vid 12:30 lyckades jag tillslut få upp sonen och få i honom lite frukost innan vi packade oss ut i bilen för vidare färd hemåt.
Älskling hade fortfarande inte kommit hem när vi lämnade hans lägenhet, men vi hördes av en stund på telefon.
Jag och sonen styrde kosan söder ut. Vi skulle stanna till hos min mor på vägen och äta middag där tillsammans med min syster och hennes barn.
Restiden utan stopp var ca 4 timmar. Hade god koll på bensinmätaren då vi inte tankat sedan Jokkmokk och det blev lite av en sport att köra så bränslesnålt som möjlig, för att kanske inte behöva tanka på vägen. När vi hade ca 5 km kvar valde jag att ta det säkra före det osäkra och köra in på en mack. Då hade bensinlampan lyst ett par mil. Jag hade kört 93 mil på full tank och räknade ut att det gått 0,67 l/mil, vilket kändes helt ok, med tanke på att min bil är lite törstig av sig och jag tidigare bara lyckats komma ner i 0,72 l/mil.
Under tankningen öppnade sig himlen, regnet vräkte ner och vinden bestämde att regnet skulle ”falla” på tvärs istället för lodrätt. Det gick inte att låsa handtaget på bensinslangen utan jag fick snällt stå kvar och hålla pumphandtaget med ryggen mot vinden. Det resulterade i att halva jag såg ut som en dränkt katt och sedan fick jag köra den korta biten till mor med byxorna nerdragna för att inte orsaka en sjö i sätet...
Hos mor blev det tork och ombyte innan middagen. Tacogratäng med alla tillbehör. Jättegott!
Jag och sonen blev kvar en stund, medan syster med barn åkte hem för att göra kvällen. Vi åkte senare, runt 21 och vi hade ett fint samtal på vägen hem.
Släppte av sonen hemma hos sin far innan jag for hem till mig.
Det har varit en fantastiskt fin resa jag gjort tillsammans med sonen och det har varit härliga möten med andra människor på vägen.
Kort summering. En natt i tält på camping, 200:-, fyra nätter i bil på rastplatser, två nätter i husvagn uppställd på gård och två övernattningar hos familj, blev nästan gratis. Det som kostat under resan har varit mat och bensin.
Efter de fyra nätterna i bil är jag lite sugen på husbil, modell mindre. Enklare och skulle ge mig mer frihet än husvagnen som jag inte vågar dra själv pga storlek och mer bekvämt än framsätet i min Volvo.
Får se vad som händer på bil/resefronten framöver...
Nu är det i alla fall dags att krypa ner i egen säng för natten och vakna upp i morgon till en ny dag.
Kommentarer
Skicka en kommentar