Roadtrip dag 6
Nu går dagen mot sitt slut och vi har bäddat ner oss i våra sovsäckar i bilen, på en rastplats, strax utanför Vilhelmina. I morgon går turen från Vilhelmina till Strömsund via Vildmarksvägen. En tur på ca 50 mil.
Morgonen startade med sovmorgon. Jag hade tänkt att vi skulle komma iväg tidigt, men frukost, packning och instuvning i bilen tog sin lilla tid. Ett par minuter efter klockan ett, blev vi av-vinkade från gårdsplanen i Jukkasjärvi av kärleken och hans son.
Bilen rullade söder ut längst 45:an och vi gjorde några stopp för toabesök, mellanmål och sevärdheter. Det blev några foton tagna vid Harsprångsfallet, ett fall i Lule älv, vars naturliga färdväg har upphört på grund av ett dammbygge och kraftverk som togs i bruk 1952.
Den torrlagda flodfåran där vattnet tidigare forsat fram är vacker på sitt sätt, men orörd natur är magisk och magnifik och platsen ger ett intryck av förlorad storhet.
Dagens 67 mil har avverkats i maklig takt och jag och sonen har haft det riktigt mysigt med småprat, goa skratt och musik under färden.
Kommentarer
Skicka en kommentar