Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 51

(Dag 50. Roadtrip dag 3)
Vaknade vid sextiden efter en ganska bra natt med sömn i bilen. Bestämde oss för att åka vidare direkt istället för att ta en kortare vandring som vi tänkt från början.

Solen tittade fram och vi stannade till vid en sjö för att äta frukost. Vi passade även på att hänga upp tältet på tork, som efter första nattens regn fortfarande var lite blött, medan vi åt.

Efter frukost körde vi en bit och vek sedan av från E4. Vi åkte nordväst inåt landet, på norrsidan av Vindelälven. Vädret var okej större delen av dagen och vi stannade till vid älven vid ett par tillfällen för att beskåda några av dess vackra forsar. Häftigt!
Vi stannade också till vid Vindelns Kyrka. Stor och maffig med ett riktigt fint litet kapell och en otroligt vacker kyrkogård.

I Sorsele stannade vi till och lagade pyttipanna på stormköket. Där hade vi också bestämt att möta upp kärleken som var på väg till Jukkasjärvi för att hälsa på sin son. Han hade husvagn på släp och bilen hade börjat krångla under färd, så vi skulle åka bakom honom som backup om bilen säckade ihop totalt på vägen.

Vi hade ca 3 timmar på oss innan han skulle dyka upp och åkte iväg på lite sightseeing i byn. Hamnade på en grusväg och följde den till vägs ände. Trots ihärdigt spanande efter björn, fick vi endast se två renar.
Vände tillbaka och kom fram till mötesplatsen vi gjort upp om, i ”grevens tid”. 
28 sekunder efter oss kom älskling in på parkeringen bra mycket tidigare än jag räknat med....

Vi åkte vidare i karavan och följdes åt till Polcirkeln (Jokkmokk). Klockan var närmare halv ett och jag började känna av att jag kört bil i nära nog 17 timmar under dagen. Jag och sonen beslöt oss för att sova ytterligare en natt i bilen och åka vidare när vi vaknade. Älskling bestämde sig för att fortsätta sin resa, med förhoppning om att bilen skulle hålla hela vägen och att han kunde lämna in den på verkstad i Kiruna på morgonkvisten.
Jag hade ljud på telefonen, ifall vi skulle behöva göra en akututryckning under natten.

Vi kröp ner i våra sovsäckar och hoppades på en lika god natt som föregående, men det blev inte riktigt som vi tänkt oss.
Vi hade inte blundat länge förrän vi hörde myggornas surrande kring öronen. Bilen var full och de små fulingarna satt på rad, i fönsterspringorna vi lämnat öppna för att få in lite luft, i väntan på att det skulle bli deras tur att komma in.
Så upp med rutorna och en myggjakt tog vid innan vi äntligen kunde sova för kvällen.


Dag 51, Roadtrip dag 4

Vaknade strax före halv sju i en igenimmad, otrevligt fuktig bil. Sovsäcken var blöt av svett och jag kände mig alldeles klibbig.
Vi gjorde oss snabbt iordning och drog vidare mot Jukkasjärvi. Hade fått ett sms under natten att älskling kommit fram utan missöden och att han fått hjälp att boka tid för bilen som skulle lämnas in på morgonen.

Det regnade och sonen passade på att sova vidare medan jag höll ögon och bil på vägen.
Vid tjugo i nio svängde vi in på grusplanen till älsklings son. Det var ingen hemma, men dörren har kodlås och man behöver ingen nyckel. Ringde upp och fick koden, vilket funkade perfekt. Både jag och sonen hade tänkt ta oss varsin dusch, men när jag gick ut ur stugan gick dörren i baklås och jag kunde inte komma in igen....

Nåja. Jag visste att de var påväg tillbaka från verkstaden, så bara att vänta.
Pinsamt nog visade det sig att dörren inte alls gått i baklås, utan att jag inte fått ner handtaget ordentligt när jag försökte öppna dörren andra gången och koden fungerade inte eftersom dörren redan var upplåst.
(Skämskudde fram)

Vi åt en sen frukost tillsammans alla fyra (jag, sonen, älskling och hans son). Sedan duschade jag av mig 3 dagars resdamm. Otroligt skönt. 
Vi begav oss till Kiruna för införskaffa några mygghattar. Dessa var dock slut i de butiker vi besökte och vi avslutade vårt statsbesöket med en god sushilunch innan vi for tillbaka till Jukkasjärvi.
Eftermiddagen ägnade vi åt offroad, bilkörning i terräng och en privat visning av Icehotel. 
En riktigt kul och fin eftermiddag som uppskattades av både mig och sonen.

Till middag blev det korv med bröd och kvällen avslutades med lite Yatzyspel innan vi gick och lade oss  i husvagn för natten.

Efter två nätter halvliggandes i bil, är det riktigt skönt att kunna sträcka ut kroppen i horisontalläge. 

Kommentarer