Jag vaknade till regnets smattrande mot fönsterrutan. Himlen var blygrå och det kändes helt ok att somna om, fast att klockan närmade sig halv åtta. Sovit lite dåligt under natten, så en sovmorgon var välbehövlig. Gick upp strax före tio, satte på kaffe och gjorde smoothie. Väckte kärleken som också haft en tuff natt. Vi åt frukosten och funderade på vad vi skulle hitta på under dagen. Ingen av oss var på hugget och eftersom vädergudarna bestämt blötväder blev det soffhäng och en lugn förmiddag. Till lunch blev det "nödfallssoppa" (soppa på burk, färdig att värma) och fröknäcke med ost.
Fröknäcke är en favorit. Till soppan gick det ner på högkant och burken tömdes. Tillslut låg det bara några ensamma pumpakärnor kvar på burkbotten. Regnet fortsatte att strila ner under eftermiddagen så då kunde vi likaväl passa på att baka nytt.
Älskling rörde snabbt ihop ingredienserna och kavlade ut på plåtar. Medan bröden gräddades i ugnen spelade vi Second chance, ett "tetris" i pappersformat där man ska passa in former i ett rutmönster. Den som har minst tomma rutor kvar på sin spelbricka när spelet är slut vinner. Det var inte jag, som lyckades fylla i flest rutor idag, men tröstpriset, två välfyllda burkar med fröknäcke var ju inte så illa.
Fröknäcke:
Sätt ugnen på 150 grader.
1 dl pumpakärnor
1 dl skalade sesamfrö
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 dl chiafrö
4 msk pofiber
2 msk fiberhusk
3 msk olivolja
1 tsk salt
5 dl kokande vatten
flingsalt för "topping"
Blanda alla torra ingredienser noga. Koka upp vatten och blanda med oljan. Rör ner vätskan i fröblandningen och låt den svälla i 10 min.
Dela "degen" i två delar och kavla ut tunt på bakplåtspapper. Sätt in båda plåtarna i ugnen och grädda i 30 min. Ta ut plåtarna och skär upp rutor (16 st/plåt blir ganska lagom), strössla med flingsalt. Ställ in plåtarna i ugnen igen, men låt dem byta plats med varandra. Grädda ytterligare 30 min.
Ta ut plåtarna, bryt isär bitarna och lägg dem på ugnsgaller. Stäng av ugnen, ställ in gallret och låt knäckeskivorna torka helt i eftervärmen.
Ät, njut och förvara dem gärna i plåtburk för bästa hållbarhet.
När jag började skriva på kvällens inlägg, strängade älskling om gitarren och plockade fram noter. Nu sitter jag uppkrupen i soffan, lyssnar på skönsång, och njuter i fulla drag.
Denna dagen har fått lunka på i sin egen takt och styra innehåll och tempo, själv har jag bara flutit med och det har varit fantastiskt.
Kommentarer
Skicka en kommentar