Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 31

Ny månad och den första av mina fem tjänstlediga är över. Gjorde ju bokslut redan i måndags, så nu blir det till att påbörja ett nytt kapitel.

Idag var det dags att handla första matkassen för månaden. Funderade länge på om jag skulle planera maten i förväg och skriva lista eller gå på känn i butiken. Det blev det senare. Gick "ur pyjamasen direkt i kläderna" för att knata bort till affären innan frukost. Allt ätbart här hemma var slut helt enligt planen, men äggen jag tänkt inhandla i går missades, så frukostlös...

Jag har en fin planta citronmeliss som växer och frodas. På väg till Coop, kom jag på att jag som är så dålig på att dricka, kan smaksätta vattnet jag har i kylen med citronmeliss och gurka, så blir det lite festligare. Problemet är bara att flaskhalsarna på mina flaskor är så smala att det inte går att stoppa ner någon smaksättning där... Så jag passerade Coop och promenerade vidare bort till IKEA. Där fann jag flaskor med kork-kork lämpliga för ändamålet. Plockade på mig 2 st. På väg mot kassorna kom jag på att det blir tungt för ryggen att släpa runt på flaskorna hela vägen till och i mataffären, för att inte tala om hur jobbigt det brukar vara för axlar och rygg att bära hem maten... 
Hittade en shoppingväska på hjul för 169:- vilket känns som ett fynd. 
Betalar. Plockar ur väskan ur sin plastförpackning och klickar fast hjulen. Monterat och klart. Lite pensionärsvarning på den, men är grymt nöjd med mitt köp. Inga fler skavsår på axlarna efter att jag burit hem mat i mina tygkassar från affären!

På Coop plockar jag ihop ett gäng varor och lyckas faktiskt handla eko till 100%. 

Väl hemma plockade jag in alla varor, fixade en ägglatte och tog ett snabbt tag med dammsugaren. Fick besök på eftermiddagen av en bekant som jag inte träffat på många år. Hon hade en helt underbar bukett blommor från sin trädgård med sig, som nu pryder skoskåpet i hallen. Vi hade en väldigt trevlig eftermiddag med skogspromenad, fika, samtal och många goá skratt. Klockan gick utan att vi märkte det, så det blev ett litet snabbt avslut när vi insåg att klockan dragit iväg och vännen nära på missat tiden hon skulle köra sin dotter till ridskolan.

Fixade till en LCHF-paj men bytte ut originalreceptets bacon mot trattkantareller, så idag blev det vego till middag. Mycket gott och räcker till 3 måltider till.

Då jag försöker utesluta "måste och måsten" ur mitt ordförråd har jag istället några "borde´n" för kvällen, men eftersom jag bara borde och inte måste, så struntar jag i dem och bäddar ner mig i sängen tillsammans med en bra bok istället. 

Kommentarer