Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 230

En natt med orolig och lite sömn, så vi var ganska trötta när väckarklockan ringde. Vi snoozade några gånger innan vi bestämde oss för att gå upp för att hinna med dagens planerade äventyr. En utflykt på 16 mil till Fulufjällets nationalpark med Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall.

Vi gjorde frukost, förberedde matsäck och packade ryggsäckar innan vi klädde på oss och stuvade in oss i bilen. Det var -15 grader och vi räknade med den temperaturen under dagen, så lite lagom påpälsade för att inte frysa, men inte heller så mycket kläder att vi skulle svettas ihjäl under den ca 5km långa vandringen.

Klarblå himmel, strålande sol och milsvid utsikt där träden stod glest. Vi löste Melodikrysset i bilen på vägen dit.

När vi kom fram parkerade vi på parkeringen och där stod ett tiotal bilar, så helt ensamma var vi inte. Vi passade på att gå på toaletterna som låg ca 100m från parkeringen och när vi var klara där fick vi uppleva dagens höjdpunkt. Lavskrikor på nära håll. Så oerhört vackra och orädda fåglar. De kom flygande och plockade mat ur händerna på oss. Helt fantastiskt.

Vi började gå längst leden upp till Njupeskär och när vi kommit upp en bit, stannade vi till vid en grillplats och fixade vår lunch. Vi hade tagit med gasolkök och stekpanna, så stekte korv som vi åt i bröd med ketchup, senap och rostad lök. Det var gott att värma händerna kring den rykande heta kaffemuggen, när vantarna varit av en stund för att hålla dem fria från ketchupspill, medan vi åt.

När vi ätit färdigt packade vi ihop våra saker och traskade vidare mot fallet. När vi kom ner i sänkan vid fallets frusna fot, blåste det ganska bra och kylan bet i kinderna. Vi tog några foton och vandrade sedan vidare och kom in i lä bakom bergväggen. Leden fortsatte upp till trädgränsen och sedan ner i skogen, där trädens grenar var tunga och täckta av tjocka lager snö. Otroligt vackert. 

Det var en riktigt härlig dag och jag tror att vi var väldigt nöjda med den alla tre, jag, sonen och älskling.

Kommentarer