Blev väckt strax före klockan sex av ett sms från Early Bird, som meddelade att de levererat ett paket i min brevlåda och efter det lyckades jag inte somna om...
Vände och vred på mig, men strax efter åtta gav jag upp försöken att somna och gick upp. Kokade gröt och fixade kaffe till frukost.
Efter frukosten åkte jag iväg till Ikea för att ordna med en sista minuten-julklapp (dem brukar jag fixa dagen före eller på julaftons morgon annars, men nu kändes det skönt att ha gott om tid). Det var ingen trängsel och jag kunde plocka på mig det jag skulle ha i lugn och ro, men var ändå tillbaka i bilen på mindre än tio minuter. Vidare till Coop där jag handlade det jag behövde för morgondagens julmiddag med barnen.
Hemkommen igen ifrån min inköpsrunda satte jag igång med att slå in julklappar. När det var klart plockade jag fram paketet jag fått levererat i brevlådan i morse. En burk bivax, som enligt reklamen skulle göra gamla möbler som nya igen. Några av mina trämöbler har blivit nötta och slitna med diverse ringar efter heta muggar och läckande blomkrukor, så tänkte att jag kunde testa. Möblerna kunde ju i alla fall inte bli värre. Jag gned in vaxet med hjälp av en gammal trasa i frotté och jag blev faktiskt positivt överraskad av resultatet.
En stund senare dök dottern upp och vi satte igång med lite julstök. Vi stekte strömming och lade in i het lag, efter ett gammalt recept jag fått efter min farmor och sedan fortsatte vi med köttbullar. Det blev en variant gjorda på älgkött, smaksatta med ansjovis och mortlad kryddpeppar. Resultatet blev 59 köttbullar med riktig smak av jul. Receptet hade jag hittat på nätet och garanterat att jag kommer använda det fler gånger. Verkligen goda!
Senare på kvällen värmde vi lite glögg, kurade upp oss i soffan och kollade på Grinchen.
Kommentarer
Skicka en kommentar