Idag har jag gjort en ny omgång ingefärashot.
Innan jag skulle hälla den på flaska pressade jag ner citron. Enligt receptet ska det vara två, men mina eko-citroner var små och två av dem såg ”torra” ut på utsidan så jag tog tre. De var inga torra citroner utan rikligt med saft i dem, däremot var det tomt på kärnor.
När jag pressat i alla tre citronerna låg det endast en kärna i silen.
Tankarna började snurra. Förädling och genmodifiering av våra växter kan leda till att de inte längre kan reproducera sig, de blir sterila. Jag stod med den sista halvan citron i handen och tittade på den och drog mig till minnes att de två citronerna jag använde till förra omgången shot, inte heller haft några kärnor...
I en värld där växter inte längre kan reproducera sig, till följd av mänsklig inblandning, riskerar vi svält för befolkningen. Detta pågår redan i Afrika, där stora internationella bolag säljer genmodifierade fröer till de lokala bönderna. Frön som växer till sterila grödor, vilket gör att odlarna blir beroende av frö-säljarna för sin överlevnad, med förödande konsekvenser för den enskilda människan och familjen.
Är det en sådan värld vi vill leva i?
Jag tittade på det ensamma fröet, tog det i min hand och bestämde mig för att göra mitt bästa för att få det att gro och ge det en chans till vidare liv. Om jag lyckas eller inte får framtiden utvisa, men det blev lite av ett hjärteprojekt.
Kommentarer
Skicka en kommentar