Söndag. Sista dagen på veckan och dagen som avslutar helg. Vaknade strax före halv åtta. Hade inte dragit igen mörkläggningen helt i vagnen i går kväll, så solens strålar sökte sig in genom fönstret och lyste upp i ”sovrummet”.
Vi hade tänkt att vi skulle hinna med en paddeltur innan jag skulle sätta mig i bilen och köra de 50 milen hem igen, så vi gjorde en enkel frukost och plockade sedan ihop för avfärd.
Kom trots tanke och planering, iväg lite sent. Stannade till vid en affär och köpte med oss lite extra att tugga på under utflykten. Vi hittade en fin plats att parkera bilen och sjösätta kanoten. Idag blev det Oresjön och en annan del av Oreälven som fick leverera upplever i sommarvärmen.
Vattnet var stilla och spegelblankt när vi gled ut över sjön. Vi paddlade en bit på sjön och sedan följde vi älven motströms till ”vägs ände”. Tyvärr stoppades vår framfart av ett kraftverk, så där fick vi lov att vända om och glida medströms tillbaka ut mot sjön igen.
Vi såg några fantastiskt vackra varelser som lekte i älvkanten. Mörkt blålila, lite skiftande i blågrönt, fladdrade de omkring som fjärilar, men var mer lika trollsländor till kropp och form. I min värld blev de små älvor som lekte tafatt i vassen.
Vi gjorde ett strandhugg vid en liten sandstrand och dukade upp vår medhavda matsäck. Vi åt vattenmelon, ölkorv, små ostar och fröknäcke med mjukost, vilket vi sköljde ner med kaffe och vatten i den gassande solen.
När vi fikat klart packade vi ihop och paddlade tillbaka till bilen. Det hann bli sen eftermiddag innan vi kommit tillbaka och hängt upp kanoten och alla dess tillbehör, samt packat ihop i och ur husvagnen. Så lite senare än tänkt kom jag iväg hemåt.
Det var läggdags och sovtid för länge sedan, men här ligger jag vaken med kliande myggbett och tänker med tacksamhet på den fina helg (och vecka) som gått.
Kommentarer
Skicka en kommentar