Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 65

Det blev en liten sovmorgon för mig, men jag smög ändå upp för att låta älskling sova vidare.
Tömde diskmaskinen, satte på kaffe och plockade fram den färdiga ostmassan ur kylen. Dags för smaksättning. Jag hackade upp färsk basilika och persilja, gräslök hade jag i frysen, rörde ner örterna tillsammans med en pressad vitlöksklyfta och en nypa salt. Det blev riktigt gott. Busenkelt att göra och prislappen blev mindre än hälften av butikspriset om jag köpt färdig färskost.

Dagens frukostsmoothie blev en yoghurtbaserad syrlig variant med smak av hallon och passionsfrukt.

Det tog lite tid att få ”alla två” i hushållet på fötter, men  strax efter 13 satt vi i alla fall i bilen påväg mot Falkenberg. Soligt men lite vind när vi kom fram och klev ur bilen i centrum. Vi tog en promenad längst Ätran, stannade till och kollade på några flugfiskare som stod i älvfåran, innan vi strosade upp mot torget på
kullerstensgator. Vi hittade en liten indisk restaurang med uteservering på gatans solsida där vi åt en sen lunch eller tidig middag. Sommar, sol och folktomma gator, passade oss bra, men samtidigt undrar man var alla människor håller hus. (Förmodligen i Dalarna som verkar vara ett av Sveriges mest besökta landskap denna sommar).

Åkte vidare till Skrea strand, där jag gick barfota i sanden och vadade i strandkanten. Vi bredde ut picknickfilten vid sanddynerna, med utsikt över havet, för att dricka vårt medhavda kaffe. 
Det var näst intill folktomt på stranden och inga svårigheter att hålla avstånd till de få soldyrkare och plaskande badare som liksom vi sökt sig till havet för en stunds avkoppling.

På hemvägen valde vi att köra mindre vägar istället för raka motorvägen hem. Hamnade i Träslövsläge och där stod en liten mysig cafébod i hamnen. Kvällsöppet och med diverse på menyn. Blev varsin kula glass i bägare innan vi styrde kosan hemåt. 

Hemma sent och vi avslutade kvällen med varsin kopp te och fröknäcke med hemgjord färskost.

Kommentarer