Nattångest, inte min, men den höll mig ändå vaken under delar av natten, vilket gjorde att jag var trött när jag vaknade. Bestämde mig dock för att gå upp och börja dagen med lite kaffe.
När kaffebryggaren var igång plockade jag fram ingredienser till fröknäcke, blandade ihop och kavlade ut på plåtar.
När plåtarna var i ugnen passade jag på att ta en snabb sväng till affären för att köpa mer kaffe.
Tänkte köpa någon god färskost att ha till fröknäckena, men alla ostarna var tillverkade i Danmark på mjölk från EU.
Jag vill stödja våra egna svenska bönder, så blev lite smått irriterad, tills jag kom på att jag kan göra egen färskost.... Tänkte som Pippi: ”Det har jag aldrig gjort, så det kan jag säkert!”
Googlade upp ett recept på nätet. Det verkade inte vara så svårt, så köpte svensk ekologisk fil och gräddfil som fick följa med hem i matkassen.
Hemma plockade jag fram en kastrull, tömde ner fil och gräddfil i den och värmde sedan innehållet till 48-49 grader.
Fäste en ren kökshandduk över en bunke, som silduk och hällde över den varma filblandningen i handduken, för att vasslen skulle silas bort från ostmassan.
Ställde sedan in allt i kylen och där får det stå tills i morgon, då det är dags för smaksättning.
Till lunch blev det ytterligare ett experiment, Mercimek köftesi, turkiska linsbiffar.
Heller aldrig något jag gjort tidigare och de var överraskande goda.
Vi gjorde också en egen variant, där vi stekte dem för att få en knaprig yta. Gott det också. I receptet stod det att man kunde servera med tzatziki, men älskling gjorde en sås på creme fraîches, mango chutneyn och sambal oelek, som blev pricken över i och passade perfekt i smak till.
Under eftermiddagen blev det en tur till skogen för att leta svamp. Hittade några enstaka gula kantareller. För att ha något mer med oss från skogens skafferi, plockade vi några deciliter blåbär som åkte in i frysen när vi kom hem.
Till middag blev det sushi. Gott gott!
Efter natten som var, med dålig sömn, blir det tidig kväll ikväll, för att om möjligt få någon timme extra i natt.
I morgon är planen att åka till Falkenberg för att se på stad och strand, så klockan är satt på ringning.
Kommentarer
Skicka en kommentar