Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 68

Om gårdagen var varm, var dagen idag varmare. Fredag och det är som vanligt tvättdag. Fick i de två första maskinerna före frukost, som idag bestod av blåbärsmoothie, kaffe, kokt ägg och fröknäcke med valfritt pålägg. Efter frukost somnade älskling om och jag slängde i en sista tvätt i maskinen. Eftersom jag var ”låst” hemma av tvätten, passade jag på att baka en ny omgång fröknäcke. 

Medan jag väntade på att tvätten skulle bli klar och knäcket skulle bli färdigt i ugnen, såg jag en av de videolektioner jag hade kvar att se sedan tidigare. Lektionen handlade om medberoende. Jag är medberoende, vilket jag blev medveten om för 7-8 år sedan. Jag växte upp med en missbrukande förälder, men hade ingen insikt i att det påverkade min vardag i vuxenlivet och att jag genom uppväxten, skapat olika beteenden som följt mig genom åren. När jag blev medveten om detta, kunde jag börja jobba med mig själv och bygga upp en bättre självkänsla och ett tryggare jag. Det har varit en krokig resa och jag har många gånger trott att jag varit färdig med mitt inre arbete, men så har det hänt saker i livet, som gjort att jag fallit tillbaka i gamla beteendemönster. Under dagens lektion, fick jag några aha-upplevelser och en djupare förståelse för medberoendets skiftningar och hur jag kan jobba med att bryta mitt medberoende. 

När älskling vaknade blev det en promenad till affären. Jag behövde lite basvaror. Vi köpte sushi till lunch. Gott. När vi ätit klart bytte vi om för en tur till havet. Vi fyllde kylväskan med kött, potatissallad, gurka, tomat, några flaskor vatten och tog med en mindre termos med kaffe. Allt vi behövde för en middag ute.

Vi gick längst klipporna och hittade en häll där vi bredde ut filt och handdukar. Trots att klockan passerat 17 var det 28 grader varmt. Jag var nere och kände på vattnet ett par gånger och tillslut tog jag mod till mig och det blev årets första dopp. Härligt! 

När klockan var strax efter 19 plockade vi ihop och gick den dryga kilometern tillbaka till bilen. Där lämnade vi av våta badkläder och plockade istället med oss kylväska och grill. Vi letade upp en ny berghäll, lite närmare bilen den här gången, ställde upp och tände grillen. När kolen var het, lade vi köttet på gallret och betraktade det vackra färgspelet på himmelen, skapat av solen på dess väg ner mot horisonten, medan vi väntade på att köttet skulle bli klart.

En nyfiken trut spatserade fram och tillbaka för att om möjligt kunna norpa ett köttstycke från grillen. Snålvattnet rann till och det droppade ur näbben på honom. Han var tålmodig, men tillslut gav han upp, när han insåg att vi hade koll och inte tänkte dela med oss.

Det blev en fin kväll, med middag på klipporna i solnedgång. Svensk sommar när den är som bäst.



Kommentarer