Idag har varit en dag då jag verkligen försökt vara här och nu och ta tillvara på stunderna. När älskling gick upp i morse, för att hjälpa sin mor att plocka upp äpplen som fallit till marken under natten, så de inte fastnar i hennes robotgräsklippare, låg jag kvar en stund och drog mig i husvagnen.
Vi gjorde frukost, smoothie, äggröra och kaffe i min nya pressobryggare som jag fått av mamma. Det var en enkel men god frukost.
När vi ätit färdigt frukosten gick vi upp till huset för att diska. Älsklings mamma satt på altanen och löste Melodikrysset. Vi blev bjudna på kaffe och jag slog mig ner på altanen tillsammans med henne för att lösa kryss. Det var mysigt att sitta där med denna 84 åriga kvinna, som med papiljotter i håret, tog sig an krysset med hjälp av Googlesökningar och musikigenkännings-app på telefonen. Hon kan knappt lägga in kontakter på telefonen, men hur hon ska ”fuska” sig igenom Melodikrysset har hon full koll på. Ganska härligt.
Fram på förmiddagen skjutsade vi henne till en väninna och sedan åkte vi till stan för att handla lite mat och en vattentät packpåse inför dagens planerade paddling. Vi fick tag på det vi skulle ha och åkte tillbaka till husvagnen för att packa och lägga kanoten på bilen, för att sedan hitta en bra plats att lägga den i sjön.
Vi hittade en plats vid älvkanten i Ore älv, att sjösätta vår farkost. Vi paddlade med strömmen längst älven, till dess utlopp vid Orsasjön och sedan vidare över sjön. Vi stannade till vid en slogbod, gick iland och åt vår medhavda matsäck. Efter maten jag tog mig ett dopp. Det har varit en varm dag och det var jätteskönt i vattnet.
Vår paddeltur tog några timmar och när vi kommit hem till husvagnen, hade klockan dragit iväg och det var kväll. Vi lagade till en snabb middag och bjöd älsklings mamma att äta med oss. När middagen var uppäten, bytte vi raskt om till långbyxor, långärmat och så var det kängor på. I skymningen begav vi oss ut i bäverland för att fiska. Det var en otroligt vacker kvällshimmel och ett fantastiskt ljus, eller snarare tilltagande mörker, som mötte oss i skogen. Ingen fisk, men en riktigt härlig kväll.
Kommentarer
Skicka en kommentar