Transformation, omvandling eller förvandling kan ske på många sätt och jag har varit med om några transformationer under de år jag varit på min personliga resa.
I natt drömde jag en dröm som påverkat mig under hela dagen.
Kulmen på alla dessa känslor löser ut i ett totalt vredesutbrott (har aldrig känt en så stark känsla någon gång i mitt liv som jag upplevde under drömmen).
Jag vrålskriker till min mamma att hon har passerat alla gränser. Saliven skvätter ur min mun och håret på mamma står rakt ut bakom henne. Jag skriker att hon har ingen rätt att göra som hon gjort, varken mot mig eller någon annan levande själ och att jag inte vill veta av henne.
Så samlar jag mig och säger -Detta är för nu, om eller när vi ses igen ska jag ha lagt detta bakom mig och förlåtit. Då ska inte detta ligga till hinder för oss i vår relation.
Mamma tar tag i sitt ansikte och skalar bort en mask, bakom den framträder mannen som figurerat i drömmen. Masker fortsätter att falla och för varje ny mask som dras av, rinner de starka känslorna av mig en efter en och lämnar min kropp.
Tillslut står en det en liten skamfilad gråhårig äldre kvinna framför mig, i luggslitna kläder, som jag är helt säker på att jag aldrig sett, men mitt utrop i drömmen ”Va, är det du?!” talar sitt tydliga språk om att jag trots allt vet vem personen är, fast att jag även i drömmen på något sätt upplever att det är en främling.
Kvinnan lyfter blicken, våra ögon möts och jag upplever en begynnande, spirande känsla av empati.
Där vaknade jag, med en migränliknande huvudvärk. Skrev ner drömmen och tog en dusch före frukost och huvudvärken avtog.
Drömmen har följt mig under dagen och den växande empatin, för den främmande men ändå kända kvinnan, som jag nu tolkar som mitt blottade, lite skröpliga och gråa ego, har sakteliga övergått i kärlek och jag känner frid i mitt sinne och hjärta.
Kommentarer
Skicka en kommentar