Som tjänstledig utan jobb och inkomst har jag inte bara en begränsad ekonomi, utan dessutom massa tid. Tid som jag lägger på att försöka vara en medveten konsument.
Det hela började i våras. Jag skulle köpa smör och tog en förpackning med svensk flagga och texten ”Gjord på mjölk från Sverige” Hm.... från Sverige? Vänder på paketet och läser ”Gjord på mjölk från svenska gårdar, producerad i Danmark”. Smöret lades tillbaka på hyllan igen. Senare upptäckte jag också att ostar märkta med svensk flagga ofta är producerade i Danmark, Holland eller Tyskland.
Trots att min budget behöver hållas låg försöker jag ändå i den mån det går, att köpa ekologiskt, närproducerat eller svenskt. Jag är medveten om att det ibland är bättre för miljön att köpa tomater odlade i Spanien än Sverige, men vill också stödja svensk matproduktion. En stor del av det vi äter produceras utomlands och med tanke på hur det ser ut i världen idag, ser jag en risk i om vi inte kan vara självförsörjande utan blir helt beroende av andra länder för vår överlevnad.
Kommentarer
Skicka en kommentar